Ilmastonmuutos ja sen etenemisen pysäyttäminen on puhuttanut paljon viime aikoina. Erilaisia keinoja on tuotu esiin, ja niistä monet ovat hyviä ja toteuttamisen arvoisia, mutta välillä myös melkoisia hutilyöntejäkin näkee.

Aivan liian monen syyttävä sormi kääntyy osoittamaan citymaasturin ostajaa tai uuden vähänkään suorituskykyisemmän menopelin omistajaa. Ettäs kehtaakin hankkia auton ja vielä isolla moottorilla, ja saastuttaa siinä aivan turhaan, kuluttaa tiet urille ja likaa pohjavedet. Kulkisi ennemmin bussilla tai valitsisi edes pieniruokaisen ja pienikokoisen auton. Sehän on se perisuomalainen kateus, mikä tässä jyllää. Kun kansamme on vasta juuri hetki sitten pudonnut puusta on toki pidettävä huoli, ettei sillä viereisen kolon luolamiehellä olisi yhtään suurempaa saalista kuin itsellä.

Mikäkö tässä uusien, isomoottoristen vainoamisessa mättää? Autoteknillinen liitto julkaisi juuri uutisen, jonka mukaan 10 prosenttia Suomen autokannasta on ilman katalysaattoria olevia vanhoja bensiinikäyttöisiä autoja. Länsimaissa Suomi muodostaa tässä asiassa poikkeuksen nimenomaan huonoon suuntaan. Samoin Suomessa henkilöautojen keskimääräinen käyttöikä - 18 vuotta - on järkyttävän korkea. Energiankulutuksen kannalta optimaalinen käyttöikä olisi 10 vuotta, ja laskelmassa on otettu huomioon myös auton valmistuksesta aiheutuvat ympäristöhaitat. Autojen tekniikka kehittyy todella nopeasti, ja EU:n kiristyvät päästömääräykset velvoittavat kuristamaan ne suorituskykyistenkin uusien autojen päästöt alhaisiin lukemiin.

Suomessa kun vaan on totuttu ymmärtämään vanhojen louskujen omistajia ja silittelemään päätä. Että voi voi, saastuttaahan se, mutta kun ei nyt olisi varaa uudempaankaan, kun pitäisi jättää sitten lähipubissa istuminen hetkeksi aikaa. "Rämä mutta oma" kuuluu monen suusta. Nämä pyhällä hengellä kasassa pysyvät paskalaatikot kun vaan sen maksimaalisen kulutuksen ja runsaan typen oksidien ilmaan ampumisen lisäksi muodostavat muitakin haittoja niin liikenteelle kuin luonnollekin. Huonokuntoinen vanha auto hajoaa helposti, jopa kesken ajon, ja aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Kuskien valitettavan yleisen hällä väliä- asenteen ansiosta renkaat ovat mallia "hiihtoliitto suosittelee", öljyt ja muut nesteet toki vaihdetaan itse (jotta jää pariin kaljaan ylimääräistä rahaa), ja ne jämänesteet kaadetaan lähimmän kuusen taakse. Tai sitten nesteitä ei tarvitse vaihtaa, koska romu tiputtelee niitä pikkuhiljaa matkan varrelle, riittää kun lisää välillä.

Siispä jos todella ilmastonmuutokseen autojen ja autoilijoiden kustannuksella puututaan, on verotus- ja maksukäytäntöjä muutettava radikaalisti ja nimenomaan päinvastoin kuin nykyään. Käyttömaksu sitä korkeammaksi mitä vanhempi auto on. Katalysaattorittomille ylimääräinen tuntuva lisämaksu. Poikkeuksen toki muodostaisivat edelleen vanhat, kunnostetut, museorekisterissä olevat, koska niillä ajetaan vähän. Uusien autojen verotus alas, käytettyihin veroa iän mukaan. Siis mitä vanhempi, sitä enemmän. Samoin Saksan ja toki muidenkin maiden tuonteihin porrastettu verotaulukko: mitä uudemman tuot, sen vähemmän veroa menee. Tällä hetkellähän suurin osa Saksasta tuotavista autoista on jo sitä ikäluokkaa, että Saksassa ne lähtisivät romutettaviksi. Suomalainen taas ajaa niillä vielä kymmenen vuotta.

Niin kauan siis kun Suomessa autokannan keski-ikä on eurooppalaisittain korkea ja liikenteessä aivan liikaa savuttavia saastepönttöjä, on turha osoitella yhdenkään uuden auton ostajaa syyttävällä sormella. Vasta kun tähän asiaan on saatu korjaus, voidaan alkaa puhua uudempien autojen käyttömaksun porrastamisesta moottorikoon ja kulutuksen mukaan. Valitettavasti vaan vaadittaisiin melkoinen asennemuutos niin päättäjissä kuin tavallisissakin kansalaisissa, että tässä asiassa jotain tapahtuisi. Ja ennenkaikkea se kateus täytyisi kyetä nielemään.

Lisätietoa mahdollisille kiinnostuneille: http://www.autoalantieto.fi/vanhauusi.asp